Wat pijn over jouw ambitie zegt!
9 mei 2019
In 14 woorden goed betalende klanten binnenhalen!
9 mei 2019

Het geheim van hoge prijzen vragen...


Om maar meteen met de deur in huis te vallen, vraagt het allereerst vooral moed, durf en lef. Hoge prijzen vragen is spannend en gaat vooral gepaard met het voelen van je eigen waarde! Belemmerende overtuigingen houden ons hierin tegen.

De meeste belemmerende overtuigingen die ik tegenkom bij ondernemers zijn:

- Gaan klanten dit wel betalen?
- Heb ik genoeg te bieden?
- Als ik hoge prijzen vraag stellen klanten hoge eisen.
- Gaan klanten hoge resultaten daadwerkelijk halen?


Succes is het resultaat van de manier waarop jij denkt!


Aandacht voor jouw persoonlijk groeiproces is cruciaal. Eerlijk is eerlijk, zelf heb ik het ook niet allemaal alleen gedaan. Ik heb mij laten coachen om de drempels te overwinnen die ik tegenkwam. Hierdoor bereik je je doel sneller.

Laten we nog even nader ingaan op hoge prijzen vragen aan high end klanten. Zelf heb ik alle stappen doorlopen en mijn ervaring is dat klanten die hoge investeringen doen, de leukste klanten zijn om mee te werken. Zij leren snel, zijn super gemotiveerd en gedreven, halen snel resultaten en zijn dankbaar. Eigenlijk het tegenovergestelde van waar we in eerste instantie bang voor zijn.

Low end klanten investeren minder snel, of heel traag. Angst overheerst omdat zij de waarde van de investering moeilijk kunnen inschatten. Zij maken kleinere stappen en halen kleinere resultaten. Minder leuk om mee te werken en weinig grote resultaten voor jou om te marketen.

Hoge prijzen vragen vraagt om een strategie!


Naast een high end mindset vraagt verkopen om een passende strategie. Zie jij verkopen nog als een los gesprek? Op hoog niveau werkt dit niet.

Een goede verkoopstrategie, zit verweven in verschillende zaken. Vooraf vraagt het om een super aantrekkelijk high end aanbod, een duidelijke visie op jouw ideale klant, een heldere en afgestemde marketingstrategie met passende hierop afgestemde content.

Ieder moment van contact moet waardevol zijn!


Elk contactmoment met je potentiele klant is een stap op weg naar verkoop. Je neemt de klant mee op reis. Uiteraard is je verkoopgesprek een heel belangrijk gesprek waarin je de klant over kan laten gaan tot de koop zelf.

Twee zaken zijn tijdens dit gesprek cruciaal:

- Het laten plaatsvinden van waarde omslag bij de klant.
- Het effectief kunnen pareren van bezwaren.


Waarde omslag vindt plaats door je te richten op wat het de klant oplevert en hier vragen over te stellen. Wanneer de klant het inzicht heeft dat jij de oplossing voor zijn/haar wens of probleem bent, dan gaat hij/zij met jou in zee. Win het vertrouwen van de klant!

Even een aantal tips die je kunnen helpen in het vragen van hoge prijzen.

TIP Noem je prijs pas aan het eind van het gesprek als jij ook zeker weet dat jij met deze klant wilt werken. ZWIJG nadat je je prijs hebt genoemd. Laat de klant de eerste horde nemen.

TIP Zorg dat je tijdens het gesprek echt in verbinding bent, door je op de klant te richten en niet op jouw aanbod!

TIP Stel jezelf het procesdoel dat je sowieso deze hoge prijs gaat noemen, gewoon om over de drempel te gaan.


Bezwaren zijn onvermijdelijk als je hoge prijzen vraagt!


Daarna komen de bezwaren! Dit is onvermijdelijk wanneer je werkt met hoge prijzen. Het is aan jou om deze bezwaren effectief te pareren. Dit vraagt coachingsvaardigheden.

Heel vaak speelt angst een rol. Het is belangrijk klanten hier doorheen te coachen zodat ze de keuze maken die zij eigenlijk willen maken. Soms is er echt een praktisch bezwaar. In ieder geval heb jij een oplossing.

Een mooie vraag die je kunt stellen, wanneer iemand angst of belemmerende overtuiging voelt is:

“Wat als deze overtuiging voor jou geen rol meer zou spelen/ niet meer belangrijk zou zijn?”


Hoge prijzen vragen is mogelijk. Ook jij kan het leren. Het is een keuze. Er zijn altijd klanten die jouw aanbod duur vinden, maar er zijn ook altijd klanten die het willen betalen. Welke prijs je ook vraagt.

Hoe hoger je prijzen – hoe minder klanten je nodig hebt.


Dit geeft je de mogelijkheid om vanuit rust en kwaliteit de klanten die je begeleid op de allerbeste manier alles te geven wat jij te bieden hebt. Jij bepaalt met wie je werkt en wanneer je werkt.

Hoge prijzen vragen is een belangrijk onderdeel van ondernemen op hoog niveau. Werken met de allerbeste klanten tegen hoge inkomsten.

Regie op jouw tijd, inkomsten en de klanten waar jij mee werkt!

Op jouw HIGH END bedrijf en leven!

Met vriendelijke groet,

Meriam Slijkerman
HIGH END Business Coach


Even checken: Heb jij je ook al aangemeld voor de facebook pagina Meriam Slijkerman Business Coach? Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en ontvang tips en video’s, maar omring jezelf vooral ook met andere ondernemers die dezelfde ambitie hebben als jij. Klik op deze link om je aan te melden.

Call Now Button