Uurtje factuurtje Goed verdienmodel of niet?
9 mei 2019

Je overtuigt klanten niet door advies te geven maar door vragen te stellen!

Je voert een fantastisch gesprek met een klant. je denkt mee, geeft advies en toch krijg je een NEE. Je snapt er niets van, want je had echt het gevoel dat je een goed gesprek had. Frustratie alom want je hebt deze klant echt iets te bieden. Je kan hem of haar helpen!

Mij is dit vaak overkomen. Ik begreep het niets van waarom de koop niet doorging. Ik was enthousiast, stond echt achter mijn product, de klant leek ook enthousiast en toch ging het niet door. Na ongeveer 20 keer was dit voor mij de druppel om hier voor eens en altijd korte metten mee te maken. Ik deed maar wat, ik had dit nooit geleerd en miste hierdoor klanten en omzet.

De doorbraak die ik wilde voor mijn bedrijf kwam niet van de grond. Na het geleerd te hebben snapte ik wat ik fout deed en graag deel ik dit met jou zodat jij niet diezelfde fout hoeft te maken.

Wat ging er mis?

De fout die ik maakte was dat ik dacht dat verkopen over 'advies geven' ging. En mijn adviezen waren heel goed, alleen hiermee ging het teveel over mij en niet over de klant. Ik was daarmee niet in verbinding met de klant en de focus lag te veel op het verkopen van mijn product.

Wake up call…

Verkopen gaat over vragen stellen! Klanten het inzicht geven in hun situatie en helder krijgen waar zij naartoe willen. Hierdoor zullen zij echt de waarde van jouw diensten gaan zien en beseffen dat zij jouw hulp heel goed kunnen gebruiken. Je wint hun vertrouwen en sluit de deal!

Wat een eye opener.

Waarom had niemand mij dit vertelt. Er ging een wereld voor mij open en nog beter mijn conversie steeg met 50%. Dit betekende grote groei voor mijn bedrijf.

De conclusie is dus: VRAGEN, VRAGEN EN NOG EEN VRAGEN!


Dat klinkt simpel, nu nog weten welke vragen, in welke volgorde, ervoor zorgen dat 80-90% van de potentiele klanten ook daadwerkelijk klant worden. Verkopen is een strategisch proces. Hoe hoger je prijzen hoe belangrijker wordt dat je dit toepast.

Tipje van de sluier…

Om je alvast op weg te helpen geef ik een vraag weg die altijd grote impact heeft op potentiele klanten. Deze vraagt luidt:

“Hoeveel kost het je om de situatie te houden zoals hij nu is?”

Aan de slag ermee! Probeer het maar eens ik ben benieuwd hoe het gaat en of het je meer oplevert… je mag het mij gerust laten weten ik hoor het graag.

Op jouw HIGH END bedrijf en leven!

Met vriendelijke groet,

Meriam Slijkerman
HIGH END Business Coach


Even checken: Heb jij je ook al aangemeld voor de facebook pagina Meriam Slijkerman Business Coach? Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en ontvang tips en video’s, maar omring jezelf vooral ook met andere ondernemers die dezelfde ambitie hebben als jij. Klik op deze link om je aan te melden.

Call Now Button